IV Wielodyscyplinarne Spotkania Wakacyjne „Rzeczpospolita mniej znana”

W dniach 3-17 sierpnia uczestniczyłem w Spotkaniach Wakacyjnych w Brodnicy na Kujawach, zorganizowanych przez Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci.
Obóz był dla mnie nie tylko sposobem na zdobycie nowej wiedzy, ale przede wszystkim życiową szansą - szansą na poszerzenie horyzontów i wytyczenie przyszłej drogi. Uczestniczyłem w spotkaniach z ciekawymi ludźmi, warsztatach z różnych dziedzin, obserwacjach astronomicznych, wycieczkach oraz wielu innych ciekawych wydarzeniach.
Bardzo interesujące były warsztaty ekonomiczne Polityka pieniężna z Jackiem Galiszewskim. Przechodziliśmy przez pojęcia inflacji, deflacji, stóp procentowych itd., stworzyliśmy nawet w naszej grupie doświadczalny model gospodarki, jedni byli bowiem zwykłymi obywatelami, inni bankami, jeszcze inni rządem oraz Bankiem Centralnym. W ten sposób bardzo łatwo, a zarazem niezwykle oryginalnie mogliśmy poznać skomplikowane mechanizmy rządzące obrotem pieniądza w gospodarce. Dowiedzieliśmy się też czym właściwie jest pieniądz, że sam w sobie nie ma on większej wartości oraz że faktycznie „nie istnieje”, często nawet fizycznie. 
Na warsztatach: Co jest wrodzone i dlaczego to pytanie nie ma sensu? po dosyć długich, a czasem i trudnych dyskusjach doszliśmy do konkluzji, że nie można w rzeczywistości stworzyć spójnej definicji wrodzoności, że faktycznie nie ma rzeczy wrodzonych samych w sobie, a na nasz rozwój zawsze mają wpływ zarówno czynniki wewnętrzne jak i zewnętrzne. 
Na warsztatach chemicznych m.in. wykorzystywaliśmy w praktyce metody fotograficzne pochodzące z XIX wieku. Ciekawie było używać technik wynalezionych blisko 200 lat temu. 
Warsztaty humanistyczne prowadził natomiast Marek Płuciniczak. Pracowaliśmy na tekstach Giorgio Vasariego, najpierw omówiliśmy cel w jakim napisał swe dzieło, a następnie analizowaliśmy już poszczególne fragmenty. Niesamowicie ciekawe jest dopatrywanie się i „odkrywanie” zależności pomiędzy dziełem, a wydarzeniami historycznymi, które miały wpływ na jego kształt.
Na zajęciach filozoficznych bardzo spodobał mi się tekst Platona „Charmides”. W warsztatach znakomite było to, że nie były one tylko teoretycznym podejściem do filozofii, a głęboką analizą i dyskusją na temat dzieła Platona. W tym wypadku każdy mógł przedstawić swoją opinię na temat przesłania jakie niosło dzieło. 
Podobały mi się również zajęcia: z dr. Piotrem Borsukiem, który opowiadał o swoich polarnych podróżach, zajęcia poświęcone operze Marty Wryk oraz biologiczne, w tym wycieczka i rozpoznawanie gatunków drzew oraz wiele innych. 
Niezwykle rozwijające były obserwacje astronomiczne oraz rozmowy z Sebastianem Soberskim. Było to dla mnie o tyle ważne, że nigdy wcześniej nie prowadziłem obserwacji ciał niebieskich. Nauczyłem się m.in. obsługi nowoczesnego teleskopu oraz rozpoznawania gwiazdozbiorów. 
Podczas obozu wygłosiłem odczyt: Czy Piłsudski uratował Rosję Sowiecką. Widownia przyjęła moje wystąpienie bardzo życzliwie, co było bardzo miłe.
Andrzej Strzałkowski kl. IIIad












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz